Home Algemeen Schoonmaken: wat mag je van medewerkers verwachten?

Schoonmaken: wat mag je van medewerkers verwachten?

0
Schoonmaken: wat mag je van medewerkers verwachten?

Het is een lastige kwestie op menig werkplek: hoe houd je deze netjes schoon? Is het nodig om iedere dag een schoonmaakploeg langs te laten komen, of kan dit ook om de dag of zelfs maar één keer per week gebeuren? Mag je tussen de schoonmaakbeurten door van medewerkers verwachten dat zij zelf hun werkplek een beetje schoonhouden, of valt dit niet onder hun werkzaamheden?

Een kwestie van gezond verstand

‘Dat ruimt de schoonmaker wel op’. Zomaar een zin die je op een gemiddeld kantoor kunt horen als je er even de tijd voor neemt. Een koffievlek, even de stofzuiger erbij pakken, een overvolle afvalbak. Er zijn meer dan genoeg mensen die niet op het idee zullen komen om dit zelf even op te ruimen. Zij zijn hier om hun eigen taak uit te voeren, en daar zien ze nergens ‘schoonmaken’ in staan. Dat is iets voor de schoonmakers, toch?

Feitelijk hebben zij wellicht gelijk. Het is inderdaad niet de specifieke taak van de medewerker om de boel schoon te maken. Toch mag er best worden verwacht dat het eigen bureau en de directe omgeving hiervan een beetje schoon wordt gehouden. Als je thuis iets morst, dan ruim je het tenslotte ook op, waarom zou je dat op kantoor niet doen?

Met name op kleinschalige werkplekken, waar misschien één keer per week een schoonmaker langskomt, zal eerder een cultuur heersen waarbinnen het heel normaal is om de eigen troep op te ruimen. Zeker in een kleine groep kom je er minder gemakkelijk mee weg als je er een zooitje van maakt, of je werkplek vies achterlaat voor de volgende medewerker. Het zijn vooral de grote, wat meer anonieme kantoren, waar vaak ook nog eens iedere dag een schoonmaker aanwezig is, waar niemand zich verantwoordelijk voelt voor de eigen troep.

Hoe zet je de juiste toon?

Natuurlijk kun je als werkgever best wel iets verlangen van je medewerkers, als het om schoonhouden gaat, of het nu om een heel klein of juist een groot bedrijf gaat. Het loont zeer de moeite om hier duidelijke afspraken over te maken, zodat medewerkers ook kunnen worden aangesproken op hun gedrag als zij dit weigeren.

Heel normaal is het om te verlangen dat medewerkers zo nu en dan hun handen schoonmaken met handdesinfectie of zeep. Zo blijft het bedrijf gezond. Ook kunnen desinfectiemiddelen op ieder bureau worden geplaatst, zeker als het gaat om flexplekken, om ook deze even met een doekje schoon te maken na gebruik. Daarnaast mag er zeker worden verwacht dat medewerkers in ieder geval trachten hun werkplek zo achter te laten als hoe zij hem aan het begin van de dag aantroffen. Dus zelf die koekkruimels even opruimen na een traktatie, zelf die koffievlek even wegboenen en zelf de vuilniszak even legen als deze overvol zit. Een schone werkplek werkt tenslotte stukken prettiger dan een smoezelige.

Vorig artikel Waar let je op als je een airco wil kopen?
Volgend artikel Hoe je af kunt vallen in coronatijd
Hoi! Mijn naam is Yamilla Hulscher, de schrijfster van liveintheliving.nl! Ik ben 30 jaar oud en probeer jou te inspireren met de leukste tips en ervaringen. De verschillende tips heb ik onderverdeeld in verschillende categorieën, zodat je alvast een beetje weet waar het blog over gaat. Wanneer je vragen hebt of in contact wilt komen, is er de mogelijkheid om via het contactformulier een bericht achter te laten. Veel plezier op het blog!